Η Ρεφλεξολογία σε Συνέδριο Ογκολογικής Νοσηλευτικής

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]
“Η κατ΄οίκον διαχείριση συμπτωμάτων με τη συμμετοχή του φροντιστή βελτιώνει την Ποιότητα Ζωής που Σχετίζεται με την Υγεία (HRQOL) στον προχωρημένο Kαρκίνο του Mαστού”

“Home-based Symptom Management With Caregiver Involvement Improves HRQOL in Advanced Breast Cancer”

Εισήγηση στο Oncology Nursing Society Annual Conference 2017 στο Ντένβερ, Κολοράντο.

Οι τάσεις στη συμμετοχή των φροντιστών στην κατ ‘οίκον φροντίδα των ασθενών εισάγουν νέες οδούς για τη διαχείριση των συμπτωμάτων και τη βελτιωμένη ποιότητα ζωής για τους ασθενείς που υποβάλλονται σε χημειοθεραπεία για προχωρημένο καρκίνο του μαστού, παρουσιάστηκαν στο Ετήσιο Συνέδριο της Ογκολογικής Νοσηλευτικής του 2017.

Λόγω των πολλαπλών ανεπιθύμητων συμπτωμάτων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες με προχωρημένο καρκίνο του μαστού τόσο από τη νόσο όσο και από τη θεραπεία τους, παρεμβάσεις οι οποίες βελτιώνουν την Ποιότητα Ζωής που Σχετίζεται με την Υγεία (HRQOL) για αυτούς τους ασθενείς είναι απαραίτητες, εξηγεί η Dawn Frambes, RN, MSA, of Michigan State University College of Nursing in East Lansing.

Η Ρεφλεξολογία είναι μια εξειδικευμένη θεραπεία κατά την οποία σταθερή πίεση εφαρμόζεται με τα δάχτυλα και τον αντίχειρα, στα αντανακλαστικά σημεία των ποδιών – βασιζόμενη στη θεωρία οτι το πόδι έχει αντανακλαστικά που αντανακλούν το υπόλοιπο σώμα. Ως εκ τούτου, οι ερευνητές προσπάθησαν να προσδιορίσουν τις επιδράσεις της τεχνικής όταν παρέχεται από έναν φίλο ή οικογενειακό φροντιστή στο σπιτικό περιβάλλον, στο HRQOL (Ποιότητα Ζωής που Σχετίζεται με την Υγεία), σε γυναίκες που υποβάλλονται σε χημειοθεραπεία για προχωρημένο καρκίνο του μαστού.

Για τη μελέτη, ζεύγη ασθενών-φροντιστών (N = 248) τυχαιοποιήθηκαν σε ομάδα Ρεφλεξολογίας και σε ομάδα ελέγχου προσοχής. Οι φροντιστές στην ομάδα Ρεφλεξολογίας εκπαιδεύτηκαν σε ένα πρωτόκολλο 30 λεπτών. Την τεχνική χορήγησαν εβδομαδιαίως για 4 εβδομάδες. Τα συμπτώματα αξιολογήθηκαν εβδομαδιαία μέσω τηλεφώνου και στις δύο ομάδες.

Την 5η και 11η εβδομάδα πραγματοποιήθηκαν εκτιμήσεις μετά την παρέμβαση στην ομάδα Ρεφλεξολογίας με το MD Anderson Symptom Inventory (σοβαρότητα συμπτωμάτων και παρεμβολή στις καθημερινές δραστηριότητες), το Patient Reported Outcome Information System (σύστημα μέτρησης πληροφοριών από τους ασθενείς), Quality of Life Index (γενική αντίληψη υγείας) , Multidimensional Scale of Perceived Social Support (κοινωνική υποστήριξη) και το Quality of Relationship Tool (ποιότητα σχέσης ασθενούς-φροντιστή).
Η διαδικασία αλλαγών στα συμπτώματα εξετάστηκε χρησιμοποιώντας γραμμικά μοντέλα μικτών αποτελεσμάτων για τη συσχέτιση της σοβαρότητας των συμπτωμάτων και της παρεμβολής στις εβδομάδες 1 έως 4, 5 και 11 στην ομάδα της μελέτης ενώ ελέγχονταν για τις τιμές αναφοράς.

Η αλλαγή των συμπτωμάτων παρατηρήθηκε από την 2η εβδομάδα. Σημαντική μείωση παρατηρήθηκε στη σοβαρότητα των συμπτωμάτων (μέση διαφορά -4,34, SE = 1,85,
P = .02) και στην παρεμβολή (μέση διαφορά -3,69, SE = 1,39, P <.01) στην ομάδα Ρεφλεξολογίας σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου προσοχής.
Η παρεμβολή του συμπτώματος ήταν χαμηλότερη για τους ασθενείς που είχαν ισχυρότερη σχέση ποιότητας με τους φροντιστές τους (συντελεστής = 2.46, SE = 1.07, P = .02). Ωστόσο, η επίδραση της επέμβασης στα συμπτώματα δεν μειώθηκε κατά τον έλεγχο αυτού του παράγοντα.
Η προσοχή ή η κοινωνική αλληλεπίδραση δεν φαίνεται να επηρεάζει τις επιδράσεις της Ρεφλεξολογίας.

Λόγω των τάσεων στη συμμετοχή του φροντιστή, η έρευνα σχετικά με τη διαχείριση των συμπτωμάτων στο σπίτι θα πρέπει να περιλαμβάνει κατ ‘οίκον φροντιστές. Αυτά τα αποτελέσματα εισάγουν μια νέα βάση δεδομένων που βασίζεται στην τεκμηρίωση για τη διαχείριση των συμπτωμάτων κατ΄οίκον, καταλήγουν οι ερευνητές.

Πηγή: Oncology Nurse Advisor

Λέξεις Κλειδιά: Ρεφλεξολογία, κατ΄οίκον φροντίδα, καρκίνος μαστού